Cultuurzoeker voor onderwijs

Fantazinnig

Wat is Waar?

Omschrijving

In deze lessenserie gaan de leerlingen nadenken over de realiteit. Wat is “echt”?En hoe belangrijk is het of iets “echt” of “nep” is? Hoe is dat met het nieuws? En in de kunst?Aanleiding voor deze vragen is het kijken naar kunst (in de breedste zin van het woord): hoe verhoud kunst zich

1) les 1: Is het Leven een Schaduwspel?

2) les 2: Bewegende Optische Illusies

3) les 3: Fake News

4) les 4: De School als Museum

Algemene informatie

Uitvoerende(n)
Marieke Opmeer, Fantazinnig
Tijdsduur activteit
Meerdere dagdelen
Locatie
Op school, In overleg
Discipline
Mediakunst, Beeldende kunst, Interdisciplinair
Te boeken in
Aa en Hunze, Assen, Borger-Odoorn, Coevorden, De Wolden, Emmen, Hoogeveen, Meppel, Midden-Drenthe, Noordenveld, Tynaarlo, Westerveld
Doelgroep
PO - Groep 5 en 6, PO - Groep 7 en 8, Speciaal onderwijs
Leerdoel
-Kennis maken met verschillende media/beeldende technieken én met filosoferen en ervaren hoe dit creatief ingezet kan worden.
-Vrijheid nemen in ideevorming/denkproces en inzet diverse technieken.
-Op een vrije, open en creatieve manier naar de werkelijkheid kijken en nadenken over filosofische vragen, zoals wat is echt, wat is realiteit? En is het erg als iets niet echt is? Hoe herken je dat? Waarom? Enz….
-Verschillende disciplines combineren en zo een meerwaarde geven.
-Het belang van orginaliteit, eigenheid en fantasie (h)erkennen.
-Evenwichtig samenwerken.
-Het verrassingselement toelaten (het uiteindelijke beeld kan anders zijn dan het oorspronkelijke idee, maar dit kun je juist ook inzetten).
-Leren reflecteren op je eigen werk en dat van een ander; het nut van opbouwende kritiek.
-Inclusiviteit: dat de eigen fantasie en associaties veel waard zijn, omdat het wat zegt over ieders persoonlijke belevingswereld en individualiteit. Iedereen is op een andere manier waardevol.
-Ervaren hoe kunst maken en beleven kan bijdragen aan je persoonlijke welzijn en goede onderlinge verhoudingen.
Productvorm
Project, Workshop/gastles
Rol leerlingen
Actief
Aansluiting vakken
Burgerschapvorming, Handvaardigheid, Kunst, Levensbeschouwing, Maatschappijleer
School dient te zorgen voor
Werkplek alle leerlingen en digibord.
Lesstof vervangend
- Nee -
Onderdeel van leerlijn
- Nee -
Speciaal onderwijs
- Ja -
Begeleiding door school nodig
- Ja -
Geschikt voor buitenschoolse opvang
- Nee -
Deelnemers maximaal
28
Sluit aan op kerndoel
PO: De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en te communiceren.
PO: De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.
Kostprijs
600,00